KSIĄŻKA
Doświadczenie postpamięci w teatrze - Marta Bryś [KSIĄŻKA]
3699
Wysyłamy w 72h
Darmowa wysyłka
Od 99.99 zł (Poczta Polska)
Od 150 zł (Paczkomat®)
Poczta Polska999
Paczkomaty 24/7 1699
| Kategoria | Dla dzieci |
| Autor | Marta Bryś |
| Ilość stron | 192 |
| Okładka | miękka ze skrzydełkami |
| Opis | Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt \"stawania się\" postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze. Fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Bielawskiego, prof. UJ Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę. Fragment recenzji dr. hab. Ewy Guderian-Czaplińskiej, prof. UAM Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż \"niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią\". W ten sposób nazwa \"teatr postpamięci\" otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go. Fragment recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria \"postpamięci\" bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być \"przekazywana\" - od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja \"pamięci\" między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego. MARTA BRYŚ - doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011-2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora \"Cricoteka\", w latach 2013-2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu \"Biografie w teatrze\" realizowanego w Cricotece. W latach 2014-2015 oraz 2016-2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018-2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T. oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism \"Didaskalia\", \"Dialog\", \"Notatnik Teatralny\", \"Opcje\". |
| EAN | 9788323348702 |
| Dział | KSIĄŻKA |
| Data premiery | 2020-08-31 |
| ISBN | 978-83-233-4870-2 |
| Autor | Marta Bryś |
| Rok wydania | 2020 |
| Ilość stron | 192 |
| Okładka | miękka ze skrzydełkami |
| Liczba nośników | [1xKSIĄŻKA] |
| Wymiary | 158 x 235 x |
Bezpieczeństwo produktów
| Produkt wprowadzony do obrotu przed 13.12.2024 | |
| Producent | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków, Polska [email protected], 126311880 |
| Ostrzeżenia | Lista ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa książek oparta o wymagania Rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR): 1. Ryzyko skaleczeń: a) Sprawdź książkę pod kątem ostrych krawędzi lub zszywek, które mogą spowodować skaleczenia. b) Uważaj na okładki z twardego papieru, które mogą mieć ostre rogi. 2. Zagrożenie pożarowe: a) Przechowuj książki z dala od źródeł ciepła i ognia. b) Unikaj przechowywania książek w miejscach narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, aby zapobiec zapłonowi. 3. Zagrożenie dla zdrowia: a) Długotrwałe czytanie może prowadzić do zmęczenia wzroku, bólów głowy i problemów z koncentracją. b) Zapewnij odpowiednie oświetlenie podczas czytania, aby zmniejszyć zmęczenie wzroku. c) Regularnie rób przerwy podczas czytania, aby odpocząć oczom i rozluźnić mięśnie. 4. Zagrożenie dla zdrowia psychicznego: a) Książki z niektórych kategorii mogą zawierać treści kontrowersyjne lub niezgodne z Twoimi przekonaniami. Przed przeczytaniem, zapoznaj się z opiniami innych czytelników. b) Intensywne wchodzenie w świat fantasy, science fiction czy horroru może prowadzić do oderwania od rzeczywistości i problemów z rozróżnieniem fikcji od realnego świata. c) Zawartość niektórych książek (przemoc, okrucieństwo, sceny drastyczne) może negatywnie wpływać na zdrowie emocjonalne, powodować stres, niepokój, a nawet depresję. 5. Zagrożenie dla dzieci: a) Małe dzieci mogą wkładać książki do ust, co może prowadzić do zadławienia lub połknięcia małych elementów. b) Nadzoruj dzieci podczas czytania książek i upewnij się, że nie wkładają ich do ust. c) Treści zawarte w książkach mogą być nieodpowiednie dla dzieci i młodzieży ze względu na swoją tematykę (przemoc, erotyka, itp.). Zawsze sprawdzaj oznaczenia wiekowe i dostosuj lekturę do wieku i dojrzałości dziecka. 6. Utrzymanie książek w dobrym stanie: a) Przechowuj książki w suchym i czystym miejscu, aby zapobiec rozwojowi pleśni i uszkodzeniom spowodowanym przez wilgoć. b) Unikaj przechowywania książek w miejscach narażonych na ekstremalne temperatury i wilgotność. c) Regularnie czyść książki z kurzu i brudu, aby zachować ich wygląd i trwałość. 7. Źródła informacji: a) Sprawdzaj wiarygodność informacji zawartych w książce, szczególnie jeśli wykorzystujesz je do celów edukacyjnych lub zawodowych. b) Zwróć uwagę na datę publikacji, ponieważ wiedza w niektórych dziedzinach szybko się dezaktualizuje. c) Podczas korzystania z linków lub zasobów internetowych podanych w książce zachowaj ostrożność i stosuj zasady bezpieczeństwa w sieci. 8. Prawa autorskie: a) Przestrzegaj praw autorskich treści udostępnionych w książce. |