MODELARSTWO
Spitfire Mk.IX 'Skalski's Circus' F-170, 1:48
7299
Wysyłamy w ciągu 3‑14 dni
Darmowa wysyłka
Od 99.99 zł (Poczta Polska)
Od 250 zł (Paczkomat®)
Poczta Polska999
Paczkomaty 24/7 1699
| Kategoria | Statki powietrzne |
| Opis | Supermarine Spitfire to chyba najsłynniejszy brytyjski myśliwiec z okresu II wojny Światowej. Była to maszyna o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie dolnopłata, z charakterystycznymi, eliptycznymi skrzydłami, z usterzeniem klasycznym i podwoziem chowanym w czasie lotu. Oblot prototypu nastšpił 5 marca 1936 roku. Spitfire okazał się podstawową maszyną RAF podczas wojny, która radziła sobie z powodzeniem także po niej, pozostając w produkcji przez 10 lat. Historia Spitfire zaczęła się na biurku kreślarskim R.J. Mitchella, głównego projektanta firmy Supermarine. Pierwsze maszyny trafiły do jednostek RAF w 1938 roku ale kiedy zaczynała się Bitwa o Anglię w lecie 1940, na lotniskach znajdowało się juz 19 dywizjonów nowoczesnych myśliwców - razem z nieco starszymi Hurricane Wysp broniło 600 samolotów. Wraz z rozwojem działań wojennych Spitfire pełnił służbę wszędzie tam, gdzie działał RAF-na Dalekim Wschodzie, w Afryce Północnej i we Włoszech, w czasie lądowania w Normandii i walk we Francji, wreszcie w toku operacji w Niemczech w 1945 roku. Dla wielu Brytyjczyków stał się symbolem zwycięstwa w II wojnie Światowej. Ta wspaniała maszyna doczekała się co najmniej kilkunastu wersji produkcyjnych. Najważniejsze z nich to min. pierwszy produkowany na masowš skalę Spitfire Mk.I napędzany silnikiem Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM. To przede wszystkim ta maszyna tak wspaniale zapisała się w Bitwie o Anglię. Opracowano wiele podwersji tego modelu min. PR Mk IA (wersja rozpoznawcza) czy PR.IG (uzbrojona wersja rozpoznawcza). Kolejną ciekawą wersją był Spitfire Mk.V z silnikiem Rolls-Royce Merlin 45 o mocy 1440KM. Później montowano również silniki Merlin 50. Produkcja seryjna tej wersji ruszyła w 1941 roku i stanowiła odpowiedź RAF na pojawienie się Messerschmitta Bf-109F. Kolejna, bardzo udana z resztą, wersja to Spitfire Mk.IX, napędzany silnikiem Merlin 61 z 4-łopatowym śmigłem. Powstał on jako przeciwnik dla Focke-Wulfa Fw-190 i został wprowadzony do produkcji pod koniec 1941 roku. Wersja ta była wielokrotnie modyfikowana i np. w 1944 roku doczekała się nowego celownika żyroskopowego, powiększonego steru kierunku czy innego układu skrzydła. Inna ważna wersja to Spitfire Mk.XIV z silnikiem Rolls-Royce Griffon 61, ze śmigłem pięciołopatowym. Produkcja seryjna ruszyła od października 1943 roku. Jedną z ostatnich produkowanych seryjnie była wersja Mk.21. Wersja ta posiadała silnik Griffon 61, zdecydowanie wzmocnioną konstrukcję oraz poszycie, wydłużono skrzydła, zwiększając ich powierzchnię lotną. Produkcja seryjna ruszyła w marcu 1945 roku. Dane techniczne (wersja Mk.XIV) : długość: 9,14m, rozpiętość skrzydeł: 11,23m, wysokość: 3,05m, prędkość maksymalna: 717km/h, prędkość wznoszenia: 18,5m/s, pułap praktyczny: 13200m, zasięg maksymalny: 1815km, uzbrojenie: stałe- 4 karabiny maszynowe kal.7,7mm oraz 2 działka Hispano Mk II kal.20mm, podwieszane-do 225 kg bomb. |
| EAN | 5903852061708 |
| Dział | MODELARSTWO |
| Data premiery | 2025-02-14 |
| Liczba nośników | [1xZABAWKA] |
Bezpieczeństwo produktów
| Ostrzeżenia | Lista ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa modelarstwa lotniczego oparta o wymagania Rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR): 1. Ryzyko obrażeń: * Używaj odpowiednich narzędzi i akcesoriów do montażu modeli. Niewłaściwe narzędzia mogą prowadzić do skaleczeń lub innych obrażeń. * Bądź ostrożny przy użyciu klejów, farb i rozpuszczalników. Unikaj wdychania oparów i kontaktu ze skórą. * Podczas cięcia, szlifowania lub malowania modeli, używaj okularów ochronnych i maski przeciwpyłowej. 2. Ryzyko pożaru: * Przechowuj kleje, farby i rozpuszczalniki w bezpiecznym miejscu, z dala od źródeł ciepła i ognia. * Nie pal tytoniu podczas pracy z łatwopalnymi materiałami. 3. Ryzyko związane z bateriami i akumulatorami (jeśli dotyczy): * Używaj tylko baterii i akumulatorów odpowiedniego typu i napięcia. * Nie przeładowuj baterii i akumulatorów. * Nie wystawiaj baterii i akumulatorów na działanie wysokich temperatur. * W przypadku wycieku elektrolitu z baterii, unikaj kontaktu ze skórą i oczami. * Zużyte baterie i akumulatory oddawaj do punktów zbiórki. 4. Ryzyko połknięcia małych elementów: * Modele zawierają małe elementy, które mogą stanowić zagrożenie zadławienia, szczególnie dla małych dzieci. * Przechowuj modele i akcesoria w miejscu niedostępnym dla dzieci. 5. Używanie modeli latających: * Używaj modeli latających tylko na otwartym terenie, z dala od linii energetycznych, dróg, budynków i ludzi. * Przestrzegaj lokalnych przepisów dotyczących używania modeli latających. * Używaj modeli latających tylko przy dobrej widoczności. * Sprawdzaj model przed każdym lotem pod kątem uszkodzeń. * Nie używaj uszkodzonego modelu. 6. Zagrożenia dla środowiska: * Nie wyrzucaj zużytych materiałów modelarskich do środowiska. * Oddawaj je do odpowiednich punktów zbiórki. 7. Zalecenia wiekowe: * Modele są przeznaczone dla osób powyżej określonego wieku (zgodnie z instrukcją). * Upewnij się, że osoba używająca model rozumie zasady bezpieczeństwa. 8. Przechowywanie: * Przechowuj model w suchym i bezpiecznym miejscu, aby uniknąć uszkodzeń. * Chroń model przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych. 9. Pierwsza pomoc: * W przypadku kontaktu kleju lub farby z oczami, natychmiast przemyj je dużą ilością wody i skonsultuj się z lekarzem. * W przypadku połknięcia małych elementów, skonsultuj się z lekarzem. 10. Utylizacja: * Po zakończeniu użytkowania, zutylizuj model zgodnie z lokalnymi przepisami dotyczącymi odpadów. |
| Producent | D-Max Logistics Sp. z o. o. ul. Spółdzielców 18A, 62-510 Konin, Polska [email protected] |