CD
Zlota Kolekcja Lata 20-te Lata 30-te [2CD]
3199
Wysyłamy w 24h
Darmowa wysyłka
Od 99.99 zł (Poczta Polska)
Od 150 zł (Paczkomat®)
Poczta Polska999
Paczkomaty 24/7 1699
Zamów w ciągu 12 godzin 38 minut,
a otrzymasz produkt już w poniedziałek!
| Kategoria | Składanki |
| Wykonawca | Various Artists |
| Lista utworów |
|
| Opis |
Międzywojenne dwudziestolecie stało piosenką. Najpierw śpiewał kabaret, a gdy głos popłynął z ekranu, zaczęło śpiewać kino. Dlatego historia polskiej piosenki, to historia polskiego kabaretu i filmu. Pierwszy zaczął krakowski Zielony Balonik, a po nim warszawski Miraż. Ale dopiero Qui Pro Quo, pierwszy kabaret Niepodległej śpiewał na całe gardło "kochana stara buda". Mimo upływu tylu dziesięcioleci, uchodzi dalej za wzór doskonałości twórczej. Nigdy wcześniej, ani też niestety później nie współpracowało ze sobą zgodnie tyle indywidualności służącej lekkiej muzie w ogóle, a piosence szczególnie. W 1928 roku inicjatywę przejęło Morskie Oko. Tu zabłysły największe śpiewające gwiazdy piosenki tamtych lat. Dla tej sceny oddali swoją twórczą wenę kompozytorzy Henryk Wars, Jerzy Petersburski, bracia Artur i Henryk Goldowie, Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek i autorzy tekstów Marian Hemar, Emanuel Schlechter, Julian Tuwim, a przede wszystkim Andrzej Włast. Sławie Morskiego Oka zaczęły zazdrościć inne kabarety i teatrzyki rewiowe. Niektóre istniały jeden sezon, inne plajtowały po jednym programie, ale każdy z nich "fundował" polskiej piosence melodię i tekst, nuty lub płytę. Na płyty trafiały też ekranowe szlagiery. Pisanie muzyki do dźwiękowców - jak je wówczas nazywano - było nie lada umiejętnością i specjalnością. Na czele nowego frontu artystycznego stanęło niezbyt liczne grono uznanych kompozytorów. Ich wybór wydawał się reżyserom i producentom tak samo ważny, jak posługiwanie się klasyką literatury przy pisaniu scenariuszy. O ile jednak dzieła Mickiewicza, Fredry, Orzeszkowej, Żeromskiego inspirowały twórczo scenopisarzy i reżyserów, o tyle sławy klasyki muzycznej wypadły w swej profesji mizernie. A specjaliści od piosenki? W biografiach Andrzeja Panufnika i Jana Maklakiewicza nie wspomina się o ich przedwojennej przygodzie z filmem, traktując ją jako mało znaczący epizod. Tadeusz Sygietyński przedkładał krytykę muzyczną i folklor nad muzykę filmową. Życiopis Romana Palestra wśród tuzina tytułów międzywojennego dwudziestolecia, wyżej lokuje jego muzykę pisaną w spółce z Marianem Neuteichem, niż jego własny szlagier Baby zaśpiewany przez Bodo w Zabawce i powtarzany teraz po wielokroć. Zapomniany dzisiaj Ivo Wesby był mistrzem instrumentalnej ścieżki dźwiękowej i wspaniałym aranżerem. Jerzy Petersburski mimo wszystko wolał estradę niż ekran. Filmografia Alfreda Schera, Władysława Dana i Zygmunta Wiehlera jest niewielka, chociaż zapisała się kilkoma pięknymi piosenkami. Najbardziej znaczącą postacią, zapewniającą powodzenie filmom muzycznym międzywojnia był Henryk Wars. Na ekranie nie miał właściwie konkurentów, o czym świadczy powtarzające się w jego nazwisko w co trzecim, ze 150 filmów dźwiękowych, wyprodukowanych przed wojną. Większości piosenkom z tego czasu dawno stuknęła osiemdziesiątka. Ktoś może powiedzieć, że są stare. I jeśli nawet ma rację, cóż to za piękna starość. Dlatego tak drogie są wspomnienia. Drogie są też dlatego, że przetrwały czasy, w których liczyło się zupełnie co innego? wojaczka albo przetrwanie, kolaboracja albo obóz koncentracyjny, getto albo więzienie, emigracja albo śmierć. To "albo" nie oznaczało wcale wyboru mniejszego zła. Większości przytrafiało się i jedno i drugie i? trzecie. Tak jak to bywa na wojnie. |
| EAN | 0825646288724 |
| Dział | CD |
| Data premiery | 2014-05-06 |
| Tytuł oryginalny | Zlota Kolekcja Lata 20-te Lata 30-te |
| Nr katalogowy | 2564628872 |
| Wykonawca | Various Artists |
| Opakowanie | jewel case |
| Liczba nośników | [2xCD] |
Bezpieczeństwo produktów
| Produkt wprowadzony do obrotu przed 13.12.2024 | |
| Producent | Warner Music Poland Sp. z o.o. ul. Osmańska 11, 02-823 Warszawa, Polska [email protected] |
| Ostrzeżenia | Lista ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa produktów z kategorii muzyka oparta o wymagania Rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR): 1. Ostrzeżenie dotyczące urządzeń elektronicznych (np. wzmacniacze, syntezatory): * Upewnij się, że urządzenia są podłączone do sprawnego gniazdka z uziemieniem, aby uniknąć porażenia prądem. * Unikaj dotykania wtyczek i kabli mokrymi rękami. * Zapewnij odpowiednią wentylację, aby zapobiec przegrzaniu. * Używaj tylko oryginalnych ładowarek i akcesoriów. * Nie pozostawiaj włączonych urządzeń bez nadzoru w pobliżu materiałów łatwopalnych. 2. Ostrzeżenie dotyczące instrumentów akustycznych (np. gitary, pianina): * Sprawdzaj regularnie instrument pod kątem ostrych krawędzi lub pęknięć, aby uniknąć skaleczeń. * Używaj stabilnych stojaków i pokrowców, aby zapobiec upadkom i uszkodzeniom. * Czyść instrument zgodnie z zaleceniami producenta, używając odpowiednich środków. 3. Ostrzeżenie dotyczące słuchawek: * Unikaj słuchania muzyki zbyt głośno i przez długi czas, aby chronić słuch. * Używaj słuchawek z regulacją głośności i ograniczaj czas słuchania. * Nie używaj słuchawek podczas prowadzenia pojazdów lub obsługi maszyn. 4. Ostrzeżenie dotyczące akcesoriów (np. struny, kable): * Przechowuj małe elementy i akcesoria poza zasięgiem dzieci. * Regularnie sprawdzaj stan kabli i przewodów, aby uniknąć porażenia prądem lub pożaru. * Używaj tylko akcesoriów zgodnych z danym instrumentem lub urządzeniem. 5. Ostrzeżenie dotyczące warunków przechowywania: * Przechowuj instrumenty i urządzenia w suchym i czystym miejscu, z dala od źródeł ciepła i wilgoci. * Chroń instrumenty przed nadmierną ekspozycją na słońce, aby uniknąć uszkodzeń. 6. Ostrzeżenie dotyczące baterii: * Baterie mogą eksplodować lub wyciec, powodując oparzenia chemiczne, jeśli są używane niezgodnie z przeznaczeniem. * Nie należy ładować, zwierać, przegrzewać, demontować, deformować, ani wrzucać do ognia. * Należy zawsze przechowywać baterie z dala od dzieci. W przypadku połknięcia natychmiast zasięgnij porady lekarza. |
- CD 1:
- 1. Jak drogie są wspomnienia - Janusz Popławski
- 2. Nie ma szczęścia bez miłości - Mieczysław Fogg
- 3. To mi wystarczy - Zula Pogorzelska
- 4. François - Adam Wysocki
- 5. Może tak, może nie - Zofia Terné
- 6. Tango milonga - Chór Dana
- 7. Rebeka - Tadeusz Faliszewski
- 8. Miłość ci wszystko wybaczy - Hanka Ordonówna
- 9. Każdemu wolno kochać - Adam Aston
- 10. Już taki jestem zimny drań - Eugeniusz Bodo
- 11. To mężczyzna jest stuprocentowy - Tola Markiewiczówna
- 12. Gdy szczęście podaje ci dłoń - Aleksander Żabczyński
- 13. Skrwawione serce - Stanisława Nowicka
- 14. Najlepiej w głowie mieć szum - Chór Juranda
- 15. Cóż bez miłości wart jest ten świat - Adolf Dymsza
- 16. Hanko - Mieczysław Fogg
- 17. Panna Mania gra na gramofonie - Zula Pogorzelska
- 18. Odrobinę szczęścia w miłości - Stefan Witas
- 19. Znakiem tego - Adam Aston i Tadeusz Faliszewski
- 20. Pokoik na Hożej - Zofia Terné
- 21. Niezapominajki - Stefan Witas
- 22. Bo ja się boję być we dwoje - Adam Aston
- 23. Tangolita - Całować umiem tak jak Tangolita - Tola Markiewiczówna & Janusz Popławski
- 24. O'key - Eugeniusz Bodo
- CD 2:
- 1. Co nam zostało z tych lat - Chór Dana
- 2. Zapomnisz mnie - Tadeusz Faliszewski
- 3. Mały gigolo - Zula Pogorzelska
- 4. Ach, jak przyjemnie - Adam Aston
- 5. Czy pamiętasz tę noc w Zakopanem - Marian Demar-Mikuszewski
- 6. Na pierwszy znak - Hanka Ordonówna
- 7. To ostatnia niedziela - Mieczysław Fogg
- 8. Złociste chryzantemy - Janusz Popławski
- 9. Rebeka - Zofia Terné
- 10. Tyle miłości - Eugeniusz Bodo
- 11. Ada, to nie wypada - Albert Harris
- 12. W niedzielę - Jadzia Andrzejewska
- 13. Dobranoc, oczka zmruż - Szczepko i Tońko
- 14. Takie coś - Tadeusz Olsza
- 15. Baby - Eugeniusz Bodo
- 16. François - Tola Mankiewiczowna
- 17. Śpiewaj - Aleksander Żabczyński
- 18. Świat się zaczął dziś - Janusz Popławski
- 19. Chciałabym, a boję się - Maria Modzelewska
- 20. Tylko we Lwowie - Albert Harris